Projekt »Razvijamo medkulturnost kot novo obliko sobivanja. Izboljšanje usposobljenosti strokovnih delavcev za uspešnejše vključevanje učencev in dijakov priseljencev v vzgojo in izobraževanje«
Operacija št. C3330-13-269000
Izvedbo operacije delno financira Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete: »Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja«; prednostne usmeritve »Izboljšanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja« ter javnega razpisa za izbor operacij Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport »Izboljšanje usposobljenosti strokovnih delavcev za uspešnejše vključevanje učencev in dijakov priseljencev v vzgojo in izobraževanje«, objavljenega v Uradnem listu RS, št. 65, z dne 2. 8. 2013.
Osnovni cilj projekta je prispevati h krepitvi podpornih okoljih v VIZ za razvijanje vrednot medkulturnosti in zagotoviti ustrezno informiranost in usposobljenost strokovnih delavcev za uspešno vključevanje otrok priseljencev iz drugih jezikovnih in kulturnih okolij v slovenski vzgojno-izobraževalni sistem. Cilj projekta je tako zagotoviti ustrezno izobraževanje strokovnih delavcev, ki so v stiku z otroki priseljenci, ter usposabljanje strokovnih delavcev – multiplikatorjev za delo s strokovnimi delavci vzgojno-izobraževalnih zavodov, v katere so vključeni otroci priseljenci.
ISA institut
Konzorcij: ISA institut, Osnovna šola Koper, Osnovna šola Antona Ukmarja, Osnovna šola Milojke Štrukelj Nova Gorica, Osnovna šola Muta, Osnovna šola Livada, Osnovna šola Karla Destovnika-Kajuha Šoštanj, Osnovna šola Tabor I Maribor, Osnovna šola Leskovec pri Krškem, Osnovna šola Grm, Osnovna šola Trzin, Osnovna šola Martina Krpana, Osnovna šola Matije Čopa Kranj, Osnovna šola Srečka Kosovela Sežana.
Sofinancirajo se upravičeni stroški projekta v višini 748.270,00 EUR.
Sofinancirani bodo upravičeni stroški, nastali od dne objave javnega razpisa v Ur. Listu, 2. 8. 2013 do 31. 8. 2015.
Ministrstvo RS za gospodarski razvoj in tehnologijo
Mateja Štirn, administrativna
koordinatorica projekta
M: 041 424 564
E: mateja.stirn@isainstitut.si
ISA institut
Prešernova cesta 5, 1000 Ljubljana
www.isainstitut.si
Anton Baloh, strokovni koordinator projekta
M: 051 374 900
E: anton.baloh@siol.net
Osnovna šola Koper
Cesta Zore Perello-Godina 1, 6000 Koper
www.os-koper.si
Mojca Jelen Madruša, strokovna koordinatorica projekta
M: 051 604 088
E: mojca.jelen-madrusa@guest.arnes.si
Osnovna šola Koper
Cesta Zore Perello-Godina 1, 6000 Koper
www.os-koper.si
Pri utemeljitvi projekta smo izhajali iz:
Programska in strokovna podlaga projekta
Število otrok priseljencev se v zadnjih letih v slovenskem šolskem prostoru povečuje. Posledično je v delo z otrokom neposredno vključenih vse več strokovnih delavcev.
V Smernicah za vključevanje otrok priseljencev v vrtce in šole je zapisano, da sta vzgoja in izobraževanje za uspešno uresničevanje vključevanja otrok priseljencev tista pomembna dejavnika, ki najučinkoviteje prispevata k zagotavljanju enakih možnosti za uspešen osebni razvoj, vključevanje v delo in družbeno življenje vsem, ne glede na izvor, spol, prepričanje in druge značilnosti. Zato je zelo pomembno, da je proces vključevanja skrbno načrtovan in da otrokom omogoča integracijo, ki bo premagovala težave pri učenju zaradi nepoznavanja jezika, razlik med kulturama družin in novega okolja, razlik v šolskih sistemih in izobraževalnih programih med državami priseljenskih otrok in Slovenijo.
Pri strokovnih delavcih, ki prihajajo v stik z učenci priseljenci, prihaja do zavedanja, da je potrebno poznati področje vključevanja priseljenskih otrok in njihovih družin tako na socialnem, jezikovnem, učnem kot tudi na medkulturnem področju. Posledično si mora strokovni delavec pridobiti tudi kompetence s področja večkulturnosti in medkulturnega učenja. Povpraševanje po tovrstnem strokovnem znanju in znanj s področja didaktičnega prilagajanja pouka in ostalih vzgojnih dejavnosti se je s strani strokovnih delavcev v zadnjem letu povečevalo.
Ob zaključku projekta za uspešno vključevanje otrok, učencev in dijakov migrantov v vzgojo in izobraževanje za obdobje 2008–2011 (Uradni list RS, št. 56/2008) in z nekaterimi programskimi dokumenti – Smernice za vključevanje otrok priseljencev v vrtce in šole (Zavod RS za šolstvo, 2012) in Priporočil Evropskega parlamenta in Sveta z dne 18. decembra 2006 smo v slovenskem šolskem prostoru pridobili nekaj strokovnih podlag, didaktik, didaktičnih materialov in gradiv ter strategij dela na področju vključevanja otrok, prilagoditev na področju šolskega dela ter sodelovanja in vključevanja otrok in njihovih staršev. Ob načrtovanju in izvajanju vzgojno-izobraževalnih programov pa ne smemo zanemariti:
Z upoštevanjem načel in ustvarjanjem medkulturnega okolja strokovni delavci s timskim delom in sodelovanjem zagotavljajo uspešna učna okolja za vse vključene.
Delo v projektu je zasnovano tako, da se s profesionalnimi usposabljanji izboljša znanje čim večjega števila strokovnih delavcev na področju vključevanja učencev in dijakov priseljencev v vzgojo in izobraževanje.
V prvi vrsti gre za usposabljanje strokovnih delavcev – multiplikatorjev, ki bodo pridobljena znanja in gradiva v okviru programa UVOP prenesli med čim večje število strokovnih delavcev v svojih kolektivih, kolektivih sodelujočih šol, na regijskih usposabljanjih, pa tudi na ostale šole v posameznih regijah. Delo bo usmerjeno k iskanju, preizkušanju in razvijanju novih modelov in strategij vključevanja učencev ter dijakov priseljencev z implementacijo in nadgrajevanjem različnih primerov že dobrih šolskih praks na področju vključevanja otrok in dijakov priseljencev v vzgojo in izobraževanje (pripravljalnica za učence priseljence, kot uvajalnica že pred pričetkom šolskega leta in nadaljevalnica med šolskim letom ob različnih oblikah pomoči tako na socialnem in učnem področju, ki bo prispevalo boljše vključevanje v novo okolje, oddelčne ure o medkulturnosti in sprejetosti različnosti, poučevanje slovenščine kot drugega jezika ob učnih gradivih in didaktičnih materialih ter slikovnem gradivu Slika jezika, slovenščina kot učni jezik, priprava in spremljanje učenčevega individualnega programa, učenčev listovnik, osebna mapa, didaktično-metodične prilagoditve pri pouku, sodelovanje s starši ob delavnicah za starše in tečajnih oblikah učenja jezika za starše, delavnice za dijake s tečajnimi oblikami učenja jezika in s spoznavanjem različnih kulturnih navad in običajev, tutorstvo in medvrstniška pomoč, sodelovanje z lokalnim okoljem).
Projekt, ki je tako široko regijsko načrtovan, omogoča sodelovanje velikemu številu šol v mreži vključenih vzgojno-izobraževalnih zavodov, hkrati pa je to tudi priložnost, da se v program UVOP vključi veliko število strokovnih delavcev, ki bodo pridobili znanja za zagotavljanje še uspešnejšega vključevanja otrok priseljencev.
Cilji projekta so:
Ciljne skupine udeležencev projekta so: